середа, 30 березня 2016 р.

Формування життєвих компетентностей на уроках української мови та літератури

Нечепоренко Зоя Олександрівна - вчитель української мови та літератури


Підтримую думку колег про те, що мета й цінності навчання вимагають від сучасної школи та її вчителя компетентнісного підходу, який покликаний подолати прірву між освітою та життям, що є цілком гуманним для дитини.
Я поставила  завдання – побудувати навчальний процес, спрямований на підтримку і розвиток життєвих компетентностей учнів із метою подальшої адаптації їх у соціумі, реалізації як творчих особистостей.
 Проблема вчителя : «Розвиток життєвих компетентностей учнів на уроках української мови та літератури шляхом упровадження інноваційних технологій навчання».
Компетентність – специфічна здатність, яка дає змогу активно розв’язувати проблеми , що виникають у реальних ситуаціях життя. Вона формується в процесі навчання і виховання не лише в школі , а й під впливом сім’ї , друзів, культури. Тому реалізація компетентнісного підходу залежить від освітньо-культурної ситуації , у якій живе і розвивається школяр.
Для формування комунікативної компетентності учнів на уроках використовую різні види мовленнєвої діяльності: аудіювання , письмо, говоріння , читання, навчальний діалог,  усні та письмові творчі роботи, бесіда, дискусія, лист до автора чи героя твору(М.Павленко «Русалонька із 7-В або Прокляття роду Кулаківських»).
Все це забезпечує уміння мовленнєвої діяльності, спрямовує на розвиток умінь слухати й розуміти сприйняте на слух, уміння говорити, спілкуватися, а також уміння читати й писати, уміння презентувати свою роботу, адаптацію в мовному середовищі.
Творча компетентність – це знання, уміння, навички, ставлення, необхідні для успішної творчої діяльності та можливість використати їх у житті на практиці.
Для формування творчої компетентності учнів застосовую методи продуктивного навчання, креативні методи, які дозволяють пізнавати світ.  Серед таких методів є: метод емпатії (перевтілення),  метод порівнянь, метод евристичних питань, словесне малювання, рольова гра, розігрування діалогу, « незакінчене речення», інсценізація уривка твору (наприклад, твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»).
Соціальна компетентність визначається за такими параметрами: вміння робити вибір і уміння приймати рішення; вміння брати відповідальність, безконфліктно співіснувати; вміння оцінювати себе , однолітків, дорослих.
У своїй роботі  використовую тестові, творчі завдання різного рівня, роботу в групах, диференційовані домашні завдання, завдання проблемно–пошукового характеру, написання порад  ( наприклад, поради Яві і Павлуші «Тореадори з Васюківки», поради Федькові та Толі «Федько-халамидник»).
Одним із завдань викладання української мови та літератури є підвищення полікультурної компетентності учнів і виховання любові до рідного слова, поваги до історії народу, його звичаїв, традицій.  На уроках використовую різноманітний матеріал краєзнавчого та  літературознавчого характеру. Добираю тексти про видатних людей, про досягнення культури, про Соборність України, її історичне минуле. На уроках літератури рідного краю знайомлю дітей із  різножанровими творами  письменників-земляків. Використовую у викладанні свого предмета різні твори мистецтва : музику    (для емоційного сприйняття уроку ); живопис( для написання творчих робіт ); кіномистецтво.
Для компетентності саморозвитку характерне уміння самостійно здобувати інформацію з різноманітних джерел різними способами,  виділяти головне, аналізувати, оцінювати, використовувати на практиці для власного розвитку, прогнозувати результат такої діяльності, докладати зусилля для його досягнення.
Головне завдання вчителя полягає не  лише  в передачі конкретних знань, а в навчанні способами роботи для отримання знань. Для цього використовую різні прийоми вирішення таких завдань як визначення проблем, робота з джерелами інформації, критичний аналіз тексту, опис результатів діяльності. Ефективними видами роботи є написання відгуку, складання плану сюжету, складання тестів і вікторин до вивчених творів, опорних конспектів та тематичних виписок. Проектна діяльність створює умови для творчого саморозвитку та самореалізації, формує всі необхідні життєві компетенції.
Учні вчаться створювати мультимедійні презентації, буклети, паспорти літературних персонажів, газети, кросворди, вікторини та інше.
Одним із основних завдань школи на сьогодні є формування інформаційної культури учнів, розвиток критичного й самостійного мислення, креативних здібностей, підготовка їх до життя в світі. Вважаю за необхідне  формувати  в учнів інформаційну компетентність, що передбачає оволодіння новими інформаційними технологіями, уміння відбирати, аналізувати, оцінювати інформацію, систематизувати її, використовувати джерела інформації для власного розвитку.
Насамперед навчаю учнів обирати необхідні  джерела інформації: словники, довідники , навчальні посібники, інтернет-ресурси, ЗМІ. Консультую з питань тематики робіт та пошуку інформації, виділяти потрібне, синтезувати різні джерела, складати план, тези, конспект тощо.
Працюючи над своєю проблемою, довго відбирала найкращі методи та прийоми навчання. Останнім часом дітям цікаво працювати з ІКТ. Дуже рада, що у нашому закладі є необхідна матеріальна база для використання на уроках інтернет-ресурсів. Зокрема, використовую та створюю власні презентації  Power PointPrezi .com («Тореадори з Васюківки»), користуюся відео, буктрейлерами  з youtube.com. Для перевірки домашнього завдання або підсумків застосовую та створюю власні  завдання в Learning Apps (вікторини , кросворди, відповідності, логічні ланцюжки та інше).

Позакласна робота з предмету сприяє  підвищенню ефективності навчально-виховного процесу.  Це виховні години, брейн-ринги, екскурсії, колективні творчі справи, предметні тижні,  олімпіади, конкурси, ігри тощо.

Підсумок впровадження інноваційних технологій навчання
Підвищення пізнавального інтересу школярів до предмета.
Підвищення якості знань учнів.
Високий рівень позитивного ставлення дітей до школи.
Зацікавленість у кінцевому результаті.
Висока навчальна активність учнів.
Бажання брати участь у предметних конкурсах.
Розвиток комунікативних навичок.
Розвиток емоційної й естетичної чутливості школярів, креативності мислення.

Плани на майбутнє
Продовжувати впроваджувати у навчально-виховний процесс інноваційні технології навчання.
Підвищувати свій професійний рівень і не зупинятися на досягнутому.
Виробити власні методики викладання предмету.
Підвищувати зацікавленість учнів українською мовою та літературою.
Сприяти розвитку  зацікавлених предметом учнів.
Особливу увагу приділяти обдарованим учням.
 Вплив особистості вчителя на формування життєвої компетентності учнів особливий. Тому вчитель повинен ефективно працювати, професійно вдосконалюватися та творчо зростати.








Немає коментарів:

Дописати коментар