середа, 30 березня 2016 р.

Розвиток професійної компетентності вчителя


Олександр Даценко, заступник директора з навчально-виховної роботи 


Розвиток професійної компетентності вчителя
шляхом участі у проекті «Інформаційна система методичного забезпечення загальноосвітнього навчального закладу»

У педагогічній науці поняття «професійна компетентність» розглядається як сукупність знань і вмінь, що визначають: результативність праці; обсяг навичок виконання завдання; комбінацію особистісних якостей; комплекс знань і професійно значущих особистісних якостей; певний вектор професіоналізації; єдність теоретичної та практичної готовності до праці; здатність виконувати складні культуровідповідні види дій тощо [1, c. 51]. З розвитком і поширенням новітніх технологій однією із складових професійної компетентності вчителя є компетентність у сфері інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) [3].
За умови інтенсивного розвитку ІКТ виникає необхідність їх впровадження у діяльність методичних кабінетів закладів освіти. Це створює потужну інформаційну основу для побудови сучасної системи методичного забезпечення педагогічних працівників, яка максимально наближена до кінцевих адресатів. З урахуванням тенденцій реформування управлінських та методичних ланок освітянської структури створення нових форм і змістового наповнення методичної функції стає актуальним до вирішення, причому вже в найближчому майбутньому.
Виділення ІКТ-компетентності як окремої складової професійної компетентності педагога обумовлено активним використанням інформаційних технологій у всіх сферах людської діяльності, в тому числі і в освіті. Вчителі зобов’язані вільно орієнтуватися в інформаційному просторі, оперувати інформацією відповідно до власних потреб і вимог сучасного суспільства. З появою в роботі вчителя комп’ютера та Інтернет збільшуються можливості самоосвіти вчителя. Комп’ютер стає незамінним інструментом в роботі, що значно підвищує її ефективність.
На сьогодні в Цукрозаводському НВК «ЗШ І-ІІІ ст. - ЦХЕТУМ» вже ведеться активна робота у перспективному напрямку. Створено перші складові єдиної шкільної системи методичного інформування вчителів. Це стало практичними кроками до спільного інформаційно-методичного педагогічного простору. Наразі нагальними завданнями  методичної служби закладу є реалізація наступних цілей:
√  формування інформаційної культури всіх учасників навчально-виховного процесу;
√  удосконалення управління школою на основі впровадження ІКТ;
√  мотивація до запровадження ІКТ в управлінській та практичній діяльності;
√ диференціація, індивідуалізація навчального процесу, підвищення кваліфікації педагогічних працівників через використання ІКТ.
Використання новітніх технологій у методичній роботі з вчителями складається з трьох частин:
перша частина — безпосереднє використання ІКТ у практичній роботі  заступника директора з навчально-виховної роботи. Сюди можна віднести: робота із сайтом закладу, підготовку звітності, написання довідок, пошук інформаційних ресурсів, підготовку презентацій, роботу з базами даних та електронною поштою;
друга частина  організація методичних формувань з питань підготовки вчителів до впровадження ІКТ-технологій, наявного педагогічного  досвіду; 
третя частина розвиток ІКТ-компетентностей вчителів і учнів, впровадження нових інформаційних технологій в навчально-виховний процес, участь у проекті «Інформаційне та методичне забезпечення навчально-виховного процесу».
З 2011 року організована співпраця з Українським інститутом нормативної інформації у питаннях проектування та впровадження цілісної системи методичного забезпечення  шкільного рівня з використанням новітніх технічних та технологічних інструментів. Така співпраця надала можливість адміністрації закладу, вчителям долучитися до практичної реалізації проекта «Інформаційне забезпечення загальноосвітнього навчального закладу» (http://libcenter.com). В основу проекту покладено принцип централізованої підготовки інформації для шкільних потреб і передачі її на місця в готовому вигляді. При цьому комп’ютерна техніка, Інтернет розглядаються лише як допоміжні засоби для навчально-методичного інформування.
Проект є комплексним, несе багато нового і відповідає нагальним вимогам педагогів. Він послідовно знайомить вчителів з новими змістовими рішеннями, запроваджує форми навчально-методичних документів, які орієнтовані на комп’ютерну обробку, довготривале зберігання в базі даних. Для всіх учасників навчального процесу забезпечується доступне використання інформації. Водночас в межах проекту здійснюється організаційно-методичне спрямування місцевих методичних підрозділів щодо налагодження інноваційних методів роботи через застосування ІКТ. Головними інформаційними продуктами проекту є друковане видання «Шкільний бібліотечно-інформаційний центр» та шкільна електронна бібліотека «ШБІЦ-інфо».
Спираючись на проекті рішення, з вересня 2011 року в  Цукрозаводському НВК  розпочала роботу творча лабораторія вчителів з проблеми «Формування в учнів системних знань шляхом створення та використання інформаційних паспортів». Основними напрямками діяльності творчої лабораторії стало створення та використання інформаційних паспортів як інноваційної форми документів для модернізації методичної роботи. Головна увага приділялася доповненню загальнообов’язкового навчально-методичного матеріалу з  предметів і спрямуванню зусиль на розширення та поглиблення знань учнів з конкретних навчальних тем.
Інформаційні паспорти, як нова форма подачі навчальної та методичної інформації,  розробляються методистами і вчителями району з метою формування в учнів системних знань з теми, а також для акумулювання педагогічного досвіду і збагачення матеріалу сучасними відомостями. Таким чином, створюються предметні бази знань, які поступово накопичують навчальний матеріал та методичні розробки. Підготовка інформаційних паспортів здійснюється за єдиною технологією відповідно до встановлених проектом вимог.

Результати роботи лабораторії дозволили розширити коло творчих завдань і перейти до впровадження в практику роботи навчального закладу окремих частин єдиної системи навчально-методичного шкільного інформування. Це і дало можливість задекларувати про початок розробки модельної системи методичного забезпечення. Така система оформлена у вигляді окремого проекту і отримала у нас робочу назву «Інформаційна система методичного забезпечення загальноосвітнього навчального закладу».
Завдяки новій розробці в  закладі науково-методична робота з вчителями отримала нове наповнення. Отриманий досвід, в тому числі напрацювання вчителів, було презентовано під час проведення різнопланових науково-методичних районних, обласних і всеукраїнських заходів. Результати заслуховувалися: на засіданнях районної творчої лабораторії вчителів географії, біології, хімії; обласному семінарі з проблеми: «Інтеграція самостійної освітньої діяльності учня та діяльності вчителя на уроці і в позакласній роботі»; на засіданні всеукраїнської школи новаторства керівних, педагогічних і науково-педагогічних працівників післядипломної педагогічної освіти на базі Рівненського ОІППО.
15-17 квітня 2015 року проведено районну Інтернет-конференцію «Інформаційний паспорт – вимога часу». Учасники працювали у двох тематичних секціях – «Інформаційні паспорти навчальних тем з географії і природознавства» та «Інформаційні паспорти навчальних тем з біології і хімії». Активна фаза конференції завершена, але її матеріали доступні і надалі на блозі конференції (http://inforpasport.blogspot.com/).Сподіваємось, що розміщені матеріали стануть у нагоді та нададуть новий імпульс для творчих пошуків педагогічним працівникам.
Отже, використання інформаційно-комунікаційні технологій в науково-методичній роботі з вчителями стануть одним із найважливіших напрямків діяльності заступника директора з навчально-виховної роботи. У сучасному інформаційному просторі ми повинні не лише знаходити інформацію, але й  презентувати свій досвід для використання колегами.

Література

1.      В.М. Введенский. Моделирование профессиональной компетентности педагога // Педагогика. – 2003. - № 10. – С. 51-55.   
2.      Новий тлумачний словник української мови / укладачі В.Яремко, О.Сліпушко, Т.4. – К.: Аконіт, 2000. – С.305.   
3.      Підвищення кваліфікації керівників освіти за дистанційною формою навчання/ Олійник В.В., Биков В.Ю., Гравіт В.О., Кухаренко В.М., Жук Ю.О., Антощук С.В., Кліменко А.Л., Сябрук Т.І. / За заг.ред. В.В. Олійника. – К.: Логос, 2006.- 408 с.   
4.      Постанова Кабінету Міністрів України від 7 грудня 2005 р. N 1153  Про затвердження Державної програми "Інформаційні та комунікаційні технології  в освіті і науці" на 2006-2010 роки.

______________________________________


2 коментарі:

  1. Бажаю не зупинятися на досягнутому, рухатися тільки вперед, до нових звершень - і результат не забариться!!

    ВідповістиВидалити
  2. Гарне починання для Цукрозаводського НВК "ЗШ І-ІІІ ст. - ЦХЕТУМ" так тримати!

    ВідповістиВидалити