Хода Марина Леонідівна - вчитель початкових класів
У статті розглянуті окремі ідеї та міркування
видатного вченого, педагога В. О. Сухомлинського,
які мають важливе значення для особистісно-орієнтованого виховання, інклюзії та
індивідуалізації освіти.
У сучасних умовах
одним із найважливіших інноваційних процесів є інклюзія освіти, основною
домінантою якої є особистісно-орієнтоване виховання.
За І. Д. Бехом, особистісно-орієнтований
виховний процес – це повноцінне емоційно насичене й суспільно значуще, спільне
творче життя педагога й вихованців, яке відповідає їхнім основним соціогенним
потребам.
Існують такі принципи особистісно-орієнтованого підходу
до навчання нездібних дітей:
- принцип індивідуалізації навчально-виховного
процесу;
- принцип врахування індивідуальних
особливостей учнів;
- принцип визнання кожного учня особистістю;
- принцип отримання позитивних почуттів від
навчання;
- принцип навчання через подолання труднощів;
- принцип дослідницького підходу до предмета
вивчення;
- принцип обов’язковості самостійної розумової
праці учнів у процесі навчання;
- принцип людяності, чуйності, тактовності по
відношенню до учнів;
- принцип взаємозалежності колективу і
особистості у навчанні;
- принцип залежності розвитку особистості учня
від особистості вчителя;
- принцип розгляду навчально-виховного процесу
як складної системи.
Саме на основі цих принципів побудована вся спадщина В. О. Сухомлинського
. Саме з його досвіду ми черпаємо все
нове і нове, адже у працях В. О. Сухомлинського містяться всі (чи
майже всі) положення, що можуть бути покладені в основу сучасної концепції
особистісно-орієнтованого навчання й виховання. А від педагога, який працює з
дітьми в інклюзії чи індивідуально, вимагаються виражені гуманістично
спрямовані якості.
Приділяючи особливо багато уваги слаборозвиненим,
педагогічно занедбаним дітям, В. О. Сухомлинський підкреслював:
«Вчити і виховувати таких дітей треба в масовій загальноосвітній школі;
створювати для них якісь спеціальні навчальні заклади немає потреби. Ці діти не
потворні, а самі тендітні, найніжніші квіти в безмежно різноманітному квітнику
людства» . У тяжкі післявоєнні часи він
не ставив тавро дітям, а працював з їх оточенням. Учив батьків, вчителів бачити
найкраще в дітях, те, від чого можна відштовхнутися. Любов до дітей виливалась
в індивідуальному підході до кожної дитячої особистості. Так, В. О. Сухомлинський
звертався до питання про індивідуальний підхід до таких дітей і з боку
вчителів: «Адже такі мовчазні тугодуми ой як страждають на уроках. Вчителю
хочеться, щоб учень швидше відповів на питання, йому мало діла до того, як
дитина мислить, йому вийми та поклади відповідь і отримуй позначку. Йому і
невтямки, що неможливо прискорити протягом повільної, але могутньої ріки. Нехай
вона тече у відповідності зі своєю природою, її води обов’язково досягнуть наміченого рубежу, але не поспішайте,
будь ласка, не нервуйте, не хлюскайте могутню річку березовою різкою оцінки –
нічого не допоможе».
Ось як він характеризує дітей з інертним типом нервової
діяльності: «...В однієї дитини потік думок тече бурхливо, стрімко, народжуючи
все нові образи, в іншого – як широка, повноводна, могутня, таємнича у своїх
глибинах, але повільна річка. Навіть непомітно, є у цієї річки течія, але воно
сильне і нестримне, його не повернути в нове русло, в той час як швидкий,
легкий, стрімкий потік думки інших хлопців можна перегородити, і він відразу ж
кинеться в обхід» .
Індивідуалізація навчально-виховного процесу – це, по
суті, навчання і виховання кожного учня за індивідуальним планом. «Досвід
переконує, – пише В. О. Сухомлинський, – якщо в школі, скажімо,
шістсот учнів, то це означає, треба шукати шістсот індивідуальних стежок».
Слід відзначити також перспективні кроки В. О. Сухомлинського
як директора школи щодо забезпечення навчально-виховного процесу психологічною
підтримкою. Так, за його ініціативою, у Павлиській школі вперше було створено
психологічну службу під назвою «Психологічна комісія». До її складу входили
шкільний лікар і 7–8 найкращих психологічно обізнаних учителів. Комісія ставила
своїм завданням встановити причини, через які дитині важко вчитися. При цьому
особливо велика увага приділялася аналізу особливостей сприйняття дитиною
предметів і явищ навколишнього світу, особливостей мислення, мови, пам’яті,
уваги .
Тож цілком
достатньо та повною мірою можна усвідомити і оцінити широту охоплення, глибину
проникнення педагога в найбільш актуальну для наших днів проблематику навчання
особливих дітей. Власний особистісно-орієнтовний підхід присутній у численних
працях, у педагогічній творчості В. О. Сухомлинського. Він прагнув
надати психолого-педагогічну підтримку всім дітям, допомагав кожній дитині бути вмотивованою і
змогти досягти своєї мети – успіху в навчанні, нехай незначного, але успіху, який
принесе їй радість і щастя. Його ідеї і
в наш час мають важливе значення для
педагогічного забезпечення перебудови загальноосвітньої школи.
Список використаних джерел
1. Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. /
В. О. Сухомлинський. – К. : Рад. школа, 1967. – Т. 1. – С. 92–93.
2. Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. /
В. О. Сухомлинський. – К. : Рад. школа, 1967. – Т. 3. – С. 46–47.
3. Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. /
В. О. Сухомлинський. – К. : Рад. школа, 1967. – Т. 4. – С. 477.
Дякую, що вкотре маємо нагоду долучитися до джерела мудрості і милосердя. Дуже актуальні, глибокі за змістом слова славетного педагога, людини з безмежною любов'ю до дітей. Хочеться вірити, що всі люди, а не тільки вчителі, розумітимуть, поважатимуть, піклуватимуться, плекатимуть безцінний скарб - дітей. І не важливо, розумні вони чи ні, здорові чи хворі, спокійні чи бешкетники.
ВідповістиВидалити